رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران گفت: کارگاههای آموزشی و گفتمانسازی، با هدف به اشتراک گذاشتن ایدهها و تجارب ارزشمند در زمینه مردمیسازی مدیریت شهری برگزار میشود.
محمدعلی الفتپور در گفتوگو با روزهای طلایی، درباره رویداد مردمیسازی در مدیریت شهری که فردا پنجشنبه برگزار می شود، اظهار کرد: برای اولین بار در شهرداری تهران، مباحث آموزشی را با رویکردهای جدید پیادهسازی میکنیم.
وی ادامه داد: در رویداد «مردمیسازی برای مدیریت شهری»، از ۱۲ مجموعه دارای تجربه موفق در حوزه مردمیسازی دعوت کردیم تا چگونگی پیشرفت امور محوله را بر اساس مشارکت با مردم، بیان کنند. بخشی از این مجموعهها سابق در حوزه مدیریت شهری فعال بودند و برخی در فعالیتهایی ورود کردهاند که امکان تطبیق و تعمیم به مسائل حاکم بر شهر را دارد.
الفتپور گفت: مقام معظم رهبری چندین بار طی سالهای اخیر درباره اهمیت مردمیسازی و مشارکت مردم در پیشبرد امور حاکمیتی تاکید کردند. از سوی دیگر دولت نیز طی همکاری که داشته، آقای عبودتیان را به عنوان دستیار ویژه در این حوزه، برای حضور در این رویداد معرفی کرده است.
محتوای رویداد مردمیسازی؛ از سیاستگذاری تا ارائه تجربیات
وی درباره جزییات برگزاری این رویداد اظهار کرد: فردا پنجشنبه ابتدا یک پنل سیاستی و مدیریتی با حضور شهردار تهران و مدیران ارشد شهرداری شامل معاونین شهردار، مدیران عامل سازمانها، شرکتها، مدیران کل و متخصصان این حوزه خواهیم داشت. در این جلسه توضیحاتی درباره ضرورت مردمیسازی، استفاده از ظرفیتهای مردمی در حل مسائل شهر، تاریخچه و نحوه سیاستگذاری و چالشهای موجود برای تحقق مردمیسازی مطرح میشود.
الفتپور درباره بخش دیگر رویداد مردمیسازی برای مدیریت شهری اضافه کرد: پس از بخش مورد اشاره، به سراغ انتقال تجربیات مجموعههای موفق میرویم و برای بیان تجربیات، مدیریت شهری را از مدیریت غیرشهری جدا کردهایم. در این بخش ۱۰ ارائه ۱۰ دقیقهای از تجربههای موفق حکمرانی با مشارکت مردم بیان خواهد شد. همچنین ارائه دیگری نیز درباره جمعسپاری هوشمند و فناوریهای جمعسپاری را در دستور کار خواهیم داشت.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران اظهار کرد: در مقوله جمعسپاری، یکی از روشها، تصدیزدایی از مسئولیتهاست. برای تحقق این مهم، وظایف از لایههای حکمرانی حاکمیتی به حکمرانی مردمی سپرده میشود.
جزییات عرصههای مردمیسازی در مدیریت شهری
الفتپور در ادامه با اشاره به ۵ عرصه برنامهریزی شده برای مردمیسازی مدیریتی و حکمرانی مردمی در شهرداری تهران عنوان کرد: اولین بخش مردمیسازی در «کشف مسئله» است که از مردم برای شناخت مسائل شهر بر اساس بازخوردهای مردمی و نیازسنجیهای محلی و منطقهای استفاده میکنیم.
وی افزود: دومین عرصه، شامل «سیاستگذاری، ارائه راهحلها و برنامهریزی» است که در این بخش نیز از مشارکت مردم و توده نخبگان و خبرگان استفاده میکنیم. باور ما این است که مردم برای ارائه راه حلها دقیقتر عمل خواهند کرد و در اغلب موارد پیامد سیاستها را به خوبی تشخیص میدهند و گوشزد میکنند.
الفتپور ادامه داد: عرصه سوم، مشارکت مردم در «ترویج و تبیین مسائل» است. اگر از نقشآفرینی مردم در این بخش استفاده کنیم، قطعا شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود. مردم میتوانند حلقه اتصال میان خودشان باشند؛ چرا که پذیرش راهحلها و سیاستهای اتخاذ شده از طریق رهبران اجتماعی و مردمی، ممکن و موثرتر است.
وی گفت: عرصههای چهارم و پنجم شامل «اجرا و نظارت» است. در بخش اجرا با وجود آنکه ظرفیتهای گسترده همکاری با مردم وجود دارد، تا به حال تنها مردم را در بخش سرمایهگذاری مشارکت دادهایم و از آنها تنها به عنوان نقشآفرین مالی آن هم با کیفیتی نامطلوب، استفاده کردهایم. معتقدم، نحوه مشارکت بخش خصوصی و مردم در پروژههای شهری وضعیت مطلوبی ندارد و در بخش اجرا از مردم به صورت محدود و با شیوههای همکاری نامطلوب استفاده میکنیم. ۷۰ درصد پروژهها در حوزه مشارکت عمومی و خصوصی دچار اختلال است؛ چرا که یا گزینه شایستهای برای همکاری برگزیده نشده و یا از توانمندی مردم به خوبی در فرایندهای مشارکتی استفاده نشده است.
وی درباره چشمانداز استفاده از ظرفیتهای نظارتی مردم در مدیریت شهری گفت: بهترین بازخورد درباره کیفیت ارائه خدمات به شهروندان را میتوان از خود مردم جویا شد. رضایت دادن به تعامل و نظارت مردمی در سطح یک سامانه و شماره تماس مکفی نیست. اساسیترین بخش نظارت مردم در حوزه مدیریت شهری درباره کیفیت پروژههای شهر است. برای مثال یکی از اقدامات خوب و در دست اقدام شهرداری این است که برای کلیه داراییهای شهر از جمله ناوگان حملونقل شامل اتوبوسها، مترو و حتی تجهیزات پارکها یک کد و شناسه منحصر به فرد درج شود که در صورت بروز هرگونه مشکل و نقطه نظر مردمی، شهروندان بدون واسطه از طریق اسکن کد موجود، مشکلات را با شهرداری در میان بگذارند.
ارائه گزارش ماهانه از اقدامات در زمینه مردمیسازی
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در پایان به ادامهدار بودن رویداد مردمیسازی در مدیریت شهری گفت: در روز نخست رویداد که گفتمانسازی و آموزش در دستور کار است، ۷ نماینده از سوی ۷ معاون شهردار تهران ارائهای در خصوص اقدامات و تجارب پیشین و برنامههای در دست اقدام در زمینه مردمیسازی خواهند داشت. در دومین روز برگزاری این رویداد که پنجشنبه ۱۳ مردادماه برگزار میشود، با حضور معاونان تخصصی و بر اساس آموزشهای مکتوب و کارگاهی و جلسات برگزار شده، سندنویسی صورت میگیرد. در این اسناد راهبردی، هر یک از معاونتهای شهرداری تهران، پیشنهادات و برنامههای آتی خود را به تفکیک در عرصههای پنجگانه که پیشتر اشاره شد، ارائه میکنند. مرکز تحول اداری و نوسازی شهرداری برای پیگیری مفاد این اسناد، به صورت ماهانه گزارشهای پیشرفت کار هر یک از معاونتها را دریافت و به شهردار تهران ارائه خواهد کرد.
انتهای پیام