اجتماعیاسلاید

ناشنوایان در مواقع اورژانسی چگونه می‌توانند با تلفن‌های ضروری صحبت کنند؟

بر اساس اعلام رییس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در جهان ۴۷۰ میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران ۳ تا ۵ درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند، این درحالیست که برقراری ارتباط ناشنوایان در مواقع حساس با تلفن‌های ضروری مانند ۱۱۵، ۱۲۳ یا ۱۱۰ و… همواره از چالش‌های آنها به شمار می‌رود تا جایی که اکنون اگر ناشنوایی نیازمند صحبت با اورژانس باشد، به تنهایی نمی‌تواند با اورژانس ارتباط بگیرد و باید از افراد شنوا کمک گیرد.

در این باره حامد عابدین‌زاده، مدیرعامل شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی درخصوص نحوه ارتباط ناشنوایان با تلفن‌های ضروری به روزهای طلایی گفت: باتوجه به اینکه در کنوانسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیتِ سازمان ملل به موضوع دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی اشاره شده است و سال ۲۰۰۶ دولت وقت این کنوانسیون را امضاء کرد و مجلس شورای اسلامی آن را به رسمیت شناخت اما تاکنون هیچ وقت این موضوع اجرایی نشده است.

نحوه ارتباط گیری ناشنوایان با آتش نشانی و پلیس ۱۱۰ 

وی ادامه داد: با این وجود پنج سال پیش انجمن خانواده ناشنوایان ایران و شبکه ملی تشکل‌ها، شرایطی برای ارتباط گیری ناشنوایان با آتش‌نشانی و پلیس ۱۱۰ فراهم کرد؛ به این صورت که اگر افراد ناشنوا نیازمند ارتباط با پلیس باشند می‌توانند با ارسال پیامک به سرشماره ۱۱۰۱۱۰ مسئله و آدرس خود را به پلیس اطلاع دهند و پس از آن اپراتورهای ۱۱۰ با پلیس‌های منطقه تماس می‌گیرند و نیرو اعزام می‌کنند.

عابدین زاده همچنین از راه‌اندازی اپلیکیشن «پلیس من» برای تکمیل خدمات پلیس به ناشنوایان خبر داد و گفت: هنوز زمان راه اندازی این اپلیکیشن مشخص نیست.

مدیرعامل شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی یادآور شد: همچنین برای ارتباط افراد ناشنوا با آتش‌نشانی افراد می‌توانند در اپلیکشین تهران من مشخصات خود را وارد و گزینه “ناشنوایی” را فعال کنند، پس از آن می‌توانند از خدمات آتش‌نشانی استفاده کنند. البته به دلیل اینکه چند وقت گذشته سایت شهرداری با مشکل مواجه شد، افراد ناشنوا برای ارتباط‌ گیری با آتش نشانی نیز دچار مشکل شدند.

ناشنوایان نمی‌توانند با اورژانس تماس بگیرند 

عابدین‌زاده درخصوص نحوه ارتباط‌ گیری افراد ناشنوا در مواقع ضروری و نیاز با اورژانس بیان کرد: خود ناشنوایان نمی‌توانند با اورژانس ارتباط بگیرند و باید از افراد شنوا کمک گیرند. ما چند بار برای میسر شدن این شرایط پیگیری کردیم اما هنوز همکاری درستی صورت نگرفته است.

در این راستا رامین رضایی، مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور به روزهای طلایی می‌گوید: افراد ناشنوا و کم‌شنوا به علت محدودیت شنوایی و عدم برخورداری از مهارت‌های اجتماعی لازم، با مشکلات عدیده‌ای در زندگی روزمره مواجه می‌شوند؛ به عنوان مثال در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که این افراد به دلیل فریب‌خوردگی و عدم آشنایی با هنجارهای اجتماعی و… به محاکم قضایی احضار شده و به خاطر عدم امکان برقراری ارتباط و دفاع از خود و نداشتن فرد مترجم، قادر به دفاع و صیانت از حقوق خود نیستند.

 آموزش و اعزام نیروهای متخصص زبان اشاره برای خدمت‌رسانی به ناشنوایان 

وی ادامه می‌دهد: همچنین استفاده مطلوب این افراد از خدمات عمومی مانند امکانات آموزشی، مطالعاتی و مراجعه به بسیاری از اماکن عمومی، به دلیل عدم حضور مترجم با مشکلات زیادی صورت می‌گیرد؛ با توجه به لزوم استفاده از مترجم ناشنوایان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ادارات دولتی، مراجع دادرسی و مراکز درمانی جهت تسهیل در ارتباطات اجتماعی، آموزش، اشتغال و به طور کلی خدمت‌رسانی به ناشنوایان متقاضی در اقصی نقاط کشور، سازمان بهزیستی کشور با همکاری شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی، اقدام به فراهم آوردن بستر مناسب برای آموزش و اعزام نیروهای متخصص زبان اشاره (مترجم زبان اشاره) در ۳۱ استان کشور کرده است. بدیهی است این اقدام، مسیر تلفیق اجتماعی افراد ناشنوا و کم‌شنوا و تغییر نگرش جامعه نسبت به این افراد را هموارتر خواهد ساخت.

رضایی اظهار می‌کند: این اقدام سازمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در راستای آموزش نیروهای متخصص در زمینه زبان اشاره (مترجم)، گامی در مسیر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به شمار می‌رود چرا که در جای جای این مصوبات بر ضرورت دسترسی هرچه بهتر خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی برای ناشنوایان تاکید شده است. به این منظور اعتباری در نظر گرفته شده است که براساس سهمیه هر یک از استانها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

تماس ناشنوایان با تلفن‌های ضروری؛ چگونه؟

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور همچنین درخصوص ارتباط گرفتن افراد ناشنوا با تلفن‌های ضروری عنوان می‌کند: شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی اقداماتی را طی سال گذشته به انجام رسانده است که در این راستا می‌توان به ارتباط پیامکی با پلیس با سر شماره ۱۱۰۱۱۰ اشاره کرد. در حال حاضر کلیه افرادی که مشکل شنوایی و یا گفتاری دارند، برای ارتباط با پلیس از طریق ارسال پیامک به پلیس ۱۱۰ با سرشماره ۱۱۰۱۱۰ می‌توانند اعلام خطر کنند.

وی بیان می‌کند: پلیس از طریق سیم کارت فرد تماس‌گیرنده لوکیشن محل تماس را دریافت می‌کند و به محل حادثه اعزام می‌شود. این اقدام از سال ۱۴۰۰ در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد.

رضایی درباره نحوه ارتباط افراد ناشنوا با امداد خودرو نیز می‌گوید: افراد دارای معلولیت شنوایی می‌توانند با انتخاب و ارسال گزینه ناشنوا در اپلیکیشن و سایت امداد خودرو، درخواست امدادگر خود را ثبت کنند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با اشاره به آتش نشانی نیز می‌گوید: از سال ۱۳۹۹ افراد دارای معلولیت شنوایی می‌توانند از طریق اپلیکیشن”تهران من” با ثبت مشخصات خود در قسمت “مشخصات من” و اعلام وضعیت معلولیت خود، درخواست امداد کنند. همچنین شرکت ایرانسل به منظور ارائه خدمات مناسب برای افراد دارای معلولیت شنوایی اقدام به بکارگیری مترجمان زبان اشاره در قالب اپراتور کرده است.

بیشتر بخوانید:

نحوه درخواست کمک‌های اورژانسی ناشنوایان در جهان

طنینِ بی‌صدای عاشقی

زبان اشاره؛ پلی ارتباطی با دنیای اطراف ناشنوایان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا