اعلام خطر پلیس درباره افزایش قربانیان تصادفات/ آلودگی هوا با جلسه حل نمیشود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نسبت به افزایش تلفات تصادفات رانندگی در کشور هشدار داد و با اعلام خطر نسبت به آن گفت که با این روند افزایشی به آمار یک دهه قبل برمیگردیم.
به گزارش روزهای طلایی، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، پلیس راهور با ۲۸ هزار نیرو در ۲۹۷ هزار کیلومتر راه و ۱۴۴۰ شهر کشور حضور دارد و ماموران آن نسبت به مدیریت ترافیک و ارائه خدمات ترافیکی میپردازند.
وی ادامه داد: پلیس راهور باید با مشارکت ۳۲ دستگاه اقداماتی را در حوزه ترافیک و حمل و نقل انجام دهد که از این تعداد هشت دستگاه شامل جمعیت هلال احمر، راهداری، اورژانس و … دارای مسئولیت بیشتری هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به نقاط حادثهخیز، گفت: امیدواریم در بحث ایمنسازی نقاط حادثه خیز اقدامات خوبی انجام شود.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه انضباط ترافیکی بحث مهمی است، گفت: در برنامه توسعه هفتم نیز به این موضوع توجه ویژه خواهد شد. تصادفات یکی از شاخصهای مهم سنجش توسعهیافتگی در جهان است.
۵١ میلیون و ٣۴۴ هزار نفر در کشور گواهینامه دارند
هادیانفر با بیان اینکه ٢۶٣ هزار و ١۶٩ کیلومتر راه اصلی و فرعی و روستایی و … در کشور داریم، گفت:حدود ٢۵ هزار کیلومتر معادل ٩ درصد راه های کشور ما راه اصلی است که تقریبا ٣۴ درصد تصادفات در راههای اصلی رخ داده است، اما ٧۵ درصد کشته شدگان ما در همین راهها هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۵١ میلیون و ٣۴۴ هزار نفر در کشور گواهینامه دارند، گفت: تا دیروز ٣٨ میلیون ۵٣۵ هزار وسیله نقلیه در کشور شمارهگذاری شده است.
وی به موضوع روند استقاط خودروهای فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: خودروی فرسوده آلودگی بیشتری هم تولید میکند و طبیعی است که ایمنی کمتری هم دارد.
هادیانفر افزود: در موضوع صدور گواهینامه در هشت ماهه دو درصد، تعداد موتور سه درصد. تعداد خودرو و جمعیت هم افزایش پیدا کرده است. همچنین حجم ترددهای نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش داریم. ٣٢ درصد تردده هم مربوط به خودروهای سواری هست.
هادیانفر با بیان اینکه پلیس راهور مسئول پیشگیری از تصادفات نیست، گفت: طبق آنچه که در قانون تاکید شده، دولت محترم مسئول پیشگیری از تصادفات است و پلیس راهور مسئول رسیدگی است.
وی ادامه داد: ۵١ درصد فوتیهای تصادفات در دم، شش درصد در حین انتقال و مابقی پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهند.
انتقاد پلیس از وزارت بهداشت؛ به جز چند شهر در بیمارستانها بخش تروما نداریم
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: متاسفانه ما به جز چند شهر در بیمارستانها بخش تروما نداریم و متاسفانه وزارت بهداشت در این حوزه به خوبی عمل نکرده است. باید پیشگیری درست از مرگ سرنشینان در بیمارستان انجام شود.
وی با اشاره به آمار هفت ماهه پزشکی قانونی از جانباختگان حوادث رانندگی در کشور گفت: سال گذشته ١٠ هزار و ٢۵۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که متاسفانه این آمار امسال به ١١ هزار و ٧٣۴ نفر رسید که این یک اعلام خطر است. در هفت ماهه امسال حدود ١۴ درصد افزایش فوتی و ٢١ درصد افزایش مجروح داشتیم. تنها در این هفت ماه ٢٨٨ هزار نفر در تصادفات مجروح شدند که متاسفانه روند خوبی نیست. این روند قابل قبول نیست و چنین افزایشی حداقل در ١٢ سال گذشته گزارش نشده است. به نظرم دولت توجهی که باید در این زمینه بکند را نمیکند.
وی ادامه داد: تقریبا هشت درصد تولید ناخالص ملی کشور و بین ٩ تا ١١ درصد بودجه دولت خرج تصادفات میشود. من قبلاً هم گفتم که ٨.٣ میلیارد به ازای هر نفر کشته تصادفات خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد میشود.
وی اضافه کرد: انشاءالله دولت سیزدهم که دولتی مردمی است به این موارد توجه ویژه داشته باشد و بتواند این آمار را کاهش دهد.
اعلام خطر پلیس نسبت به افزایش جانباختگان تصادفات
هادیانفر افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند تا پایان سال احتمال اینکه شمار جانباختگان به ٢٠ هزار نفر برسد وجود دارد و این یعنی به آمار یک دهه قبل باز خواهیم گشت.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تعداد جانباختگان را نمی توان به عنوان یک شاخص برای سنجش جایگاه مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در جامعه دانست، گفت: به عنوان مثال یکی از این شاخصها شاخص جان باخته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که البته ما در این مورد نیز طی هفت ماهه امسال شاهد افزایش اعداد بودیم بطوریکه در هفت ماهه ۹۹ این شاخص ۲.۶ در هفت ماهه سال گذشته ۲.۸ و در هفت ماهه امسال ۳ بوده است.
هادیانفر با بیان اینکه نگرانیهای جدی بابت جان باختن موتورسیکلت سواران و عابران پیاده در حوادث رانندگی وجود دارد، گفت: در برخی از شهرها مانند شهرهای استان مازندران بعضا تا ۸۳ درصد جانباختگان حوادث رانندگی را موتورسیکلت سواران و عابران پیاده شامل میشود.
هادیانفر افزود: در همین راستا من تاکید میکنم که اگر دولت فعال نشود و نسبت به رفع نقاط حادثه خیز، رفع مشکلات موجود در بیمارستانها و مراحل اورژانس، ارتقاء کیفیت خودروها و … اقدام نکند دوباره آمار جانباختگان حوادث رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد و طبق برآوردهای ما تا پایان سال ۱۴۰۱ ممکن است به ۲۰ هزار فوتی نیز برسد.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: امروز جاده اهواز – خرمشهر که رئیس جمهور برای ایمن سازی آن دستور مستقیم داده همچنان خطرناک است. در این جاده هیچ جدا کنندهای وجود ندارد و نه یک نقطه در آن بلکه سرتاسر مسیر آن حادثه خیز است. به اینها باید توجه شود. بر روی این مورد که دستور رئیس جمهور وجود دارد من نمیدانم چرا اقدامی نکردهاند.
وی افزود: متاسفانه ما تا به این لحظه هیچ اقدام جدی برای ارتقاء کیفیت خودروهای تولید یا مونتاژ داخل ندیدهایم.
منظور ما از واردات خودرو این نیست که خودرو بی کیفیت از هند وارد کنیم
وی درباره دلایل حمایت پلیس از واردات خودرو نیز گفت: اگر از واردات حمایت کردیم دلیلش ارتقاء ایمنی و کیفیت خودروها بود. ببینید در تمام جهان خودروسازها چهار عامل کیفیت، ایمنی، زیبایی و قیمت را در تولید محصولات خود جزو اولویتها قرار میدهند. من با زیبایی و حتی قیمت هم کاری ندارم چون تخصص من نیست اما طرف من طرف مردم است و باید خودروی با کیفیت تولید شود. منظور ما از واردات خودرو این نیست که برویم خودرو بی کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر اینطور بود خب همان پراید بی کیفیت که در داخل تولید میشد. حالا برویم و یک خودرو از خارج از کشور وارد کنیم و بعد هم مثل پراید و پیکان تا ۳۰ سال درگیر مشکلات ناشی از آن باشیم.
وضعیت اسقاط خودرو اصلا خوب نیست
انتقاد پلیس از لغو سن فرسودگی خودرو
رئیس پلیس راهور فراجا به وضعیت اسقاط خودرو نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت اسقاط هم اصلا خوب نیست. اینطور نمیشود که ما همینطور افزایش تولید و حالا هم افزایش واردات داشته باشیم اما از آن طرف هم انتهای میز را ببندیم و بگوییم هیچ خروجی وجود ندارد. اینطور تعداد خودروها در سطح شهر چقدر میشود. از آن طرف سن فرسودگی خودرو را هم لغو کردند و هیچ تکلیفی دیگر وجود ندارد یعنی یک خودرویی که ۳۰ سال کار کرده میتواند برود معاینه فنی بگیرد و ۳۰ سال دیگر هم کار کند. حالا معلوم نیست در این سالها چند بار تصادف کرده و چه آسیبهایی دیده، خب همین هاست که باعث افزایش جانباختگان حوادث رانندگی میشود.
۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران فرسوده است
هادیانفر با بیان اینکه امروز متوسط سرنشینان وسایل نقلیه در هر خودرو یک و نیم نفر به ازای هر وسیله است گفت: این یعنی بیشتر از ۷۰ درصد وسایل نقلیه ما تک سرنشین هستند. حتی تاکسیها هم دیگر یک مسافر سوار میکنند.
هادیانفر تاکید کرد: همین موارد هم هست که سبب آلودگی هوا هم میشود. در تهران ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما فرسوده است. در کل کشور ۳۳ درصد از وسایل نقلیه ما در سن فرسودگی دارد که البته آمدند و گفتند دیگر سن فرسودگی مطرح نیست و با یک معاینه فنی کار را حل کردند.
آلودگی هوا با جلسه حل نمیشود
هادیانفر با بیان اینکه امروز ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و بخش زیادی از اتوبوسها و کامیونهایی که تردد میکنند فرسوده هستند، گفت: موتورسیکلتها هم آلایندگی دارند، کیفیت سوخت هم هست و موارد دیگر. آلودگی هوا که با جلسه حل نمیشود. اینها مشکلاتی است که وجود دارد و باید بروند و اصلاح کنند وگرنه، نه فقط در زمستان که در تابستان هم وضعیت همین است.
اجرای طرح گواهینامه آسان برای دریافت موتورسیکلت
رئیس پلیس راهور فراجا از اجرای طرح گواهینامه آسان برای دریافت موتورسیکلت نیز خبر داد و گفت: ما آمدیم و دیدیم که از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلتی که در کشور تردد میکنند شش میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه آن دارای راکبان بدون گواهینامه است. آمدیم فعلا طرحی را مطرح کردم که به زودی بطور سراسری اجرا میشود و بر اساس این طرح گواهینامه آسان برای موتورسیکلت با قیمت حدود ۳۲۰ هزار تومان صادر خواهد شد.
رئیس پلیس راهور فراجا به آمار ناشی از تصادفات رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: هنوز ۶۰ درصد از تصادفات ما در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد و هنوز ۳۲ درصد از تصادفات ما منجر به واژگونی میشود. واژگونی یعنی برخوردی رخ نداده و راننده به دلایلی که عمدتا ناشی از عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است کنترل وسیله نقلیه را از دست داده و واژگون شده است.
وی با بیان اینکه همچنان بیش از ۱۳۰۰ نقطه حادثه خیز در شهرها، ۲۸۰۰ نقطه حادثه خیز در جادهها داریم، گفت: این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام شود.
هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره افزایش برخورد با تخلفات رانندگی نیز گفت: ما به مامورانمان تاکید کردهایم که اولا به هیچ عنوان بی دلیل خودرویی را جریمه نکرده و ثانیا تا جای ممکن با شهروندان با اغماض و رافت برخورد کنیم. البته گفتهایم که در تخلفات حادثه ساز با احدی تعارف نداشته و نسبت به اعمال قانون اقدام شود.
توقیف۶۵۰۰ گواهینامه و ۱۳۴ هزار وسیله نقلیه دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه
وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال برخورد با تخلفات رانندگی هشت درصد افزایش داشته است، گفت: ۱۹ میلیون و ۵۳۸ هزار جریمه نیز توسط دو ربات پلیس راهور بررسی شده که ضریب خطای آن کمتر از یک درصد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه پلیس از محل جرایم رانندگی هیچ درآمدی نداشته و ماموران نیز به دلیل جریمه چیزی دریافت نمیکنند، گفت: ما مجری قانون هستیم.
رئیس پلیس راهور فراجا به اعتراضات به مبلغ جرایم نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴۷۵ هزار اعتراض به جریمه رانندگی در کل کشور در هشت ماهه امسال ثبت شده است که البته بیشترین مورد آن نه اعتراض به جریمه بلکه درخواست بخشودگی فاحش مبلغ جریمه است.
وی درباره گواهینامههای دارای نمره منفی نیز گفت: ۶۵۰۰ گواهینامه ضبط شده و ۱۳۴ هزار وسیله نقلیه نیز دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند. درباره گواهینامههایی که به دلیل نمره منفی توقیف شده است اولا که باید بگویم که نمره منفی تمام رانندگان برای آنان پیامک میشود. دوما وقتی میگوییم گواهینامهای توقیف شده معنایش این نیست که گواهینامه را از دست راننده بگیریم. این موارد در سامانه ثبت شده و ممکن است در سامانه مجموع نمرات منفی آنها به حدی رسیده باشد که گویی گواهینامه توقیف شده، برای این افراد برابر قانون رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته میشود.
وی با بیان اینکه در مجموع برای ۹۸ درصد از تخلفات رانندگی پیامک جریمه صادر شده است، گفت: آن دسته از رانندگانی که دارای نمره منفی هستند نیز اگر تا شش ماه خوب رانندگی کرده و مرتکب تخلفی نشوند نمره منفیهایشان پاک میشود.
صدور ۲.۸ میلیون گواهینامه جدید در سال جاری
هادیانفر درباره تعداد گواهینامههای رانندگی صادر شده برای شهروندان در هشت ماهه امسال نیز گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار گواهینامه جدید صادر شده و در مجموع یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۴۳۵ گواهینامه جدید المثنی، تمدیدی و … هم صادر شده است. در همین مدت ۸۵۲ هزار و ۴۵۸ دستگاه خودرو نوشماره نیز شماره گذاری شده است که افزایش ۳۱ درصدی را نشان میدهد. در حوزه نقل و انتقال و تعویض پلاک نیز یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۴۵ دستگاه وسیله نقلیه از پلیس خدمات گرفته، متاسفانه آمار اسقاط نیز تنها ۲۹ هزار دستگاه است که آن هم ما قبول نداریم چرا که آمار اسقاط را بر اساس گواهیها میدهند و این گواهیها به معنای اسقاط و چرخه خارج شدن خودرو نیست. ما درباره این موارد نیز مخالفت خود را با وزارت صمت اعلام کردیم.
هادیانفر با بیان اینکه درباره توقیف خودرو تاکید کردیم که تا جای ممکن توقیف خودرو به حداقل ممکن برسد گفت: طرح ترخیص خودروها از پارکینگها نیز همچنان ادامه دارد. در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده تنها حدود ۸۶ هزار دستگاه خودرو در پارکنیگها قرار دارد که از این تعداد میتوان گفت که اکثریت آن دیگر مربوط به موضوعات راهوری نیست و حدود ۳۶ درصد مربوط به موضوعات کیفری و قضایی و اقداماتی نظیر شاکی خصوصی و مهریه و … است. حدود ۱۴ درصد مربوط به خودروهایی است که در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشتند. حدود ۱۲ درصد کاملا فرسوده و اصلا غیر قابل ترخیص هستند. ۱۱ درصد نیز در تصادفات بالای ۶۰ درصد آسیب دیدگی به خودرو نقش داشتهاند. اینها هم اصلا قابل ترخیص نبوده و باید طبق قانون اسقاط شوند. ۸ درصد هم فاقد اسناد و مدارک هویتی بوده و ۵ درصد نیز برای مشکلات بیمهای و … بودند که باید بروند و مشکلات مربوطه را حل کنند.
ادامه دارد