اجتماعیاخباراقتصاد

لبنیات گران شد؟

در پی افزایش متعدد قیمت ها، نه تنها مردم بلکه مغازه داران و فروشندگان هم از این وضعیت شکایت دارند. مغازه داران در سطح شهر می گویند که حتی فرصت ثبت قیمت اجناس خود را در بارکد خوان ها ندارند. زیرا قیمت ها لحظه ای بالا می رود. حتی برخی از محصولات لبنی در بازه زمانی مشابه، با 2 قیمت در مغازه وجود دارد. روز قبل یک قیمت و امروز به یک قیمت دیگر فروخته می شود.

برخی از شرکت های تولید لبنیات یا گران فروشی می کنند و یا کم فروشی
طبق سنوات قبل به نظر می رسد این شرکت های لبنیاتی سود افزایش قیمت را به جریمه های سازمان تعزیرات ترجیح می دهند و یا گران فروشی می کنند و در مواردی کم فروشی، به این ترتیب که حجم محصولات خود را با همان بسته بندی قبل بعضا کاهش می دهند.

برای مثال یک شرکت تولید کننده لبنیات قیمت یک نوع ماست (عکس) را در چند روز گذشته 25 درصد افزایش داده است. شرکت مذکور قیمت ماست را در بازه زمانی که دولت اعلام کرده بود افزایش قیمت لبنیات منتفی است افزایش داده است.

این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات در ایران طی یک دهه گذشته افت شدیدی داشته است و از 110 تا 120 کیلوگرم برای هر فرد در سال در میانه دهه 80، با اجرای هدفمندی یارانه‌ ها به 90 کیلوگرم کاهش یافته و در حال حاضر به حدود 70 کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا 160کیلوگرم است.

کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش متعدد قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه، عدم تناسب درآمد خانوارها با هزینه‌ های مصرفی، موجب شده است که طی 2 سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی بیش ‌از پیش کاهش یابد. / رکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا