کارشناس حوزه رفاه و دولت الکترونيک گفت: با توجه به اينکه سرعت نوسانات اقصادي بيشتر از اقدامات دولت است، شرايط کنوني زمان مناسبي براي افزايش يارانههاي نقدي نيست.
حسين ميرزايي، مدير آزمايشگاه توسعه دولت الکترونيک و مشاور IT وزارت رفاه که تاکيد داشت تحت عنوان کارشناس سخن ميگويد، اضافه کرد: آمار نشان ميدهد ۳۵ ميليون فرد فاقد درآمد ثابت و حمايتهاي نهادي در ايران وجود دارد، افرادي که بيمه پرداز يا کارمند يا بازنشسته نيستند. اين افراد بايد حمايت شوند اما با حمايت بيانتها مخالفم و چرخه خروج براي حمايت حتما بايد لحاظ شود.
وي پيشنهاد داد: به نظر ميرسد اگر دو مجموعه وزارت رفاه و وزارت امور اقتصادي دست به دست هم بدهند، مساله تامين مالي يارانه بيشتر امکان پذير ميشوند. ظرفيتهاي نظام مالياتي کشور بالاست و به جاي تمرکز روي تامين منابع براي حمايت، بايد روي سياستگذاري مطلوب براي تنوع بخشي از سبد حمايتي دولت متمرکز شويم.
وي پيش بيني کرد: بحث حذف ۴۲۰۰ توماني هم بسيار جدي است و اين اصلاح نظام يارانهاي اتفاق مثبتي است.
او در بخش ديگري از سخنانش گفت: وعده انتخاباتي دولت براي افزايش يارانه که آيه قرآن نيست و نبايد بر وعدهها چندان پافشاري کرد. گاهي وعده اشتباه است يا مشاوران اشتباه مشورت دادهاند. برخي معتقدند اگر مصوبهاي را امضا کنيم و دولت را بدهکار مردم نماييم، کار انجام دادهايم در حالي که بسياري از سياسيون حاضر به انجام کارهاي اساسي نيست.
چرا يارانه همگاني شد؟
وي گفت: سياستي که در زمان آقاي احمدي نژاد، در آذرماه سال ۸۹ اجرا شد، حاصل شکست در لايه ملي بود.
وي در توضيح اين مطلب افزود: در حقيقت شکست در شناسايي ذينفعان و کساني که مستحق دريافت يارانه بودند، زمينه ساز بروز اين اتفاق شد. در حقيقت دولت خيزي برداشت و کل دستگاهها با نظام دادهاي ناقص آن زمان به خط شدند و مردم را تقسيمبندي کردند اما نتايج اعلامي ميان مردم تبديل به جوک شد و از هم ميپرسيدند خوشه شما چند است؟ همين برخورد نشان ميداد نتايج تناسبي با واقعيت ندارد.
وي گفت: پس از آن شکست، تصميم گرفتند بگويند سياست همگاني است. يعني مابه تفاوت قيمت سوخت را به همه پرداخت ميکنند. بالاخره سالها درگير اين وضعيت بوديم تا اينکه سئوال مهمي مطرح شد، چرا کسي که پردرآمد است بايد يارانه بگيرد؟ از اين به بعد بود که شناسايي پردرآمدها و حذف آنها بيش از گذشته مطرح شد.
ميرزايي در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد: ضعفي که دامن دولت احمدي نژاد را گرفت، دامن بقيه را هم گرفت. وزارت رفاه مکلف بود پايگاه اطلاعاتي رفاه ايران را با هدف ساماندهي بحث يارانهها راه اندازي کند. سال ۹۳ براي شناسايي پردرآمدها بحث اين بود کساني که خودرو بالاي ۷۰ ميليون و مسکن بالاي ۷۰۰ ميليون و سه نفر- سفر در خانواده در سال داشته باشند، پردرآمد محسوب شوند.
وي گفت: اين در حالي بود که تنها ۲۰۰ هزار نفر حائز اين شرايط بودند و در نتيجه مشخص شد شاخصها جوابگو نيستند. بعد از فعاليتي چهار ساله، در سال ۹۸ بالاخره به دادههاي بانکي مجهز شديم.البته همين زمان حرف اشتباهي مطرح شد مبني بر اينکه حاکميت نمي تواند به حسابهاي مردم سرک بکشد اما ما با رويکرد کارشناسي گفتيم اين حرف اشتباه است.
چه تعداد از فهرست يارانهبگيران حذف شدند؟
ميرزايي ادامه داد: در شهريور ۹۸ حذفيات واقعي اتفاق افتاد چرا که قبل از آن صنفي و گروهي حذف مي کرديم. مثلا پزشکان را حذف مي کرديم اما در شهريور سال ۹۸ ۱۷۰ هزار خانوار را بر اساس شاخصهاي بانکي دهکها، خودرو و ساير دارايي ها حذف کرديم.
وي گفت: تنها سه درصد معترض بودند و کم کم پذيرفتند وضع خوبي دارند.در مرحله بعدي ۱۰۰ هزار خانوار ديگر را حذف کرديم که سرجمع حذف شدگان به يک ۱ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر رسيد و قرار بود در آبان ۹۸ حذف ميليوني اتفاق بيفتد که گفتند دست نگه داريد.
وي با اشاره از تجربه اعتراض حذف شدگان ادامه داد: در اين دوره هر کسي اعتراض داشت، بررسي مي شد و کم کم اين اطمينان شکل گرفت که ما توان شناسايي داريم. نمايندگان مجلس هم اين نکته را پذيرفتد اما وقتي در آبان ۹۸ بحث بنزين مطرح شد ، موضوع کاملا مسکوت ماند.
کارشناس حوزه رفاه و دولت الکترونيک گفت: در سال ۹۹ هم التهابها خوابيد اما به سال آخر دولت رسيديم که عموما کارها انجام نمي شود. در اين مقطع هدف حذف ۲۵ ميليون نفر از ۳ دهک بالا بود که اتفاق نيفتاد.
وي با اشاره به اينکه يارانه مساله مهم نيست و مساله درآمد حداقلي و داشتن شغل است، ادامه داد: نمونههايي بودند که مطالبه اشتغال دارستند، بايد بپذيريم افزايش يارانه، سياستي پوپوليستي است. از آنجا که دولتها از انجام کارهاي خلاقانه براي بهبود زندگي مردم ناتوان است و به دليل مطالبات غلط نمايندگان مجلس و کنشگران و رسانهها، به سمت افزايش يارانه هاي نقدي ميروند.
افزايش يارانه نقدي تورمزاست
مشاور IT وزارت رفاه اضافه کرد: الان وقت افزايش يارانههاي نقدي نيست بلکه تضمين حداقل امکانات براي گروههاي مختلف و ثبات اقتصادي و به خصوص ثبات قيمتها براي مردم اولويت است.
او ادامه داد: دولت را نبايد وارد اين دور کنيم که مردم ناراضي اند و براي راضي شدنشان بايد يارانه را شما افزايش دهيد، اين اقدام قطعا باعث افزايش تورم ميشود و بعد دوباره وارد اين فاز ميشويم که بايد بستههاي معيشتي و حمايتي بدهيم.
او نتيجهگيري کرد: طيف مددجويان را در اين صورت با دست خود بيشتر و بيشتر ناراضي ميکنيم چرا که سرعت نوسانات مشکلات اقتصادي از فعاليتهاي دولت بيشتر است.
وي با استقبال از يارانههاي غيرنقدي گفت: سال گذشته به بازنشستگان تامين اجتماعي سرويس باشگاه مشتريان داده شد و بر مبناي آن سه تا چهار برابر حقوق اعتبار خريد لوازم خانگي يا بيمه خودرو و … ميتوانستند بخرند که تجربه خوبي بود.
ميرزايي گفت: افزايش يارانه و دست کردن در خزانه و پرداخت به مردم، سهل الوصولترين کار است اما بايد توجه داشت ماههاست پايگاه رفاه ايرانيان به روز رساني نشده. از اين رو پيشنهاد من اين است که اطلاعات اين پايگاه به روز شود و يک بار ديگر جمعآوري داده را انجام دهيم. / خبرآنلاین