سبقت شيائومي از اپل در بازار جهاني ساعت هوشمند
يک گزارش جديد در رابطه با وضعيت بازار نشان ميدهد که کمپاني شيائومي در 3 ماهه دوم امسال موفق به پيشي گرفتن از اپل در بازار جهاني اسمارتواچ شده است؛ اگرچه فاصله ميان 2 برند بسيار نزديک است. اين امر موجب شد تا شيائومي لقب بزرگترين توليدکننده اسمارتواچ را به خود اختصاص دهد و شرکت اپل در رتبه دوم جاي گيرد.
هواوي، فيتبيت و سامسونگ نيز بهترتيب در رتبههاي سوم تا پنجم قرار دارند. بر اساس محتواي گزارش، کمپاني شيائومي در 3 ماهه دوم سال 2021 موفق به فروش 8 ميليون دستگاه ساعت هوشمند شده است؛ در حاليکه سهم اپل از اين بازار معادل 7.9 ميليون واحد بوده است.
بيترديد زمانبندي فاکتور مهمي محسوب ميشود و موسسه کاناليز در گزارش خود به اين موضوع اشاره نموده است. شيائومي در دوره 3 ماهه دوم امسال از يک مدل جديد رونمايي کرد؛ در حاليکه طرفداران اپل منتظر عرضه اپل واچ سري 7 در اواخر ماه جاري هستند. در 3 ماهه دوم سال 2021 شيائومي با پيشي گرفتن از اپل به برترين فروشنده گجتهاي پوشيدني در جهان تبديل شد. عرضه دستبند هوشمند مي اسمارت باند 6 نيز به تقويت جايگاه کمپاني چيني کمک کرد. اين موفقيت در حالي حاصل شد که گجت مذکور ابتدا در هندوستان؛ يکي از بزرگترين بازارهاي هدف شيائومي عرضه نشده بود.
سينتيا چن؛ تحليلگر موسسه تحقيقاتي Canalys Research اعلام کرد: “شيائومي با سرعت بخشيدن به عرضه مي باند 6 دست به اقدامي عاقلانه زد. اين دستگاه در مقايسه با مدل نسل قبلي خود محصول بهمراتب ارزشمندتري محسوب ميشود. چرخش سريع شيائومي به سوي ساعتهاي پايينرده به کمپاني چيني کمک کرد تا فروش ساعتهاي مچي خود طي اين دوره زماني 3 ماهه را 1.3 ميليون واحد افزايش دهد.”
با اينحال موسسه کاناليز محصولات معمولي موسوم به “دستبندهاي ساده” (نظير مدلهاي پايينرده فيتبيت و شيائومي) را از اسمارتواچهاي پيچيدهتر تفکيک ميکند. در بخش ساعتهاي هوشمند برتر، شرکت اپل با کسب سهم 31.1 درصدي از بازار کماکان پيشتاز بوده و هيچ رقيب ديگري حتي به آن نزديک نيز نشده است. کليه بازيگران ديگر بازار داراي سهم تکرقمي هستند. هواوي با کسب سهم 9 درصدي در جايگاه دوم قرار داشته و شيائومي با سهم 5.7 درصدي رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. اين موضوع به احتمال فراوان تا حدودي مديون تمرکز اپل بر قابليتهاي مرتبط با سلامت نظير نمايشگر الکتروکارديوگرام (ECG) است.
جيسون لو؛ مدير تحقيقاتي موسسه کاناليز گفت: “فروشندگان در تلاش براي ايجاد يک جهش نسلي بزرگ در زمينه فناوريهاي ساعتهاي هوشمند هستند. آنها به منظور برجستهسازي محصولات خود اصول اساسي نظير تجربه کاربري و شارژدهي باتري را بهبود داده و ضمن ايجاد رابطهاي کاربري متمايز از اکوسيستمهاي ويژه خود استفاده ميکنند. بدينترتيب امکان ارائه موارد کاربري جديد و منحصربهفرد ايجاد خواهد شد. اما رديابي سلامت برجستهترين مورد کاربري براي ساعتهاي هوشمند محسوب ميشود.
توانايي ارائه ويژگيهاي پيشرفته مرتبط با سلامت و دادهها و چشماندازهاي مفيد به کاربران موجب تمايز بازيگران برنده و بازنده از يکديگر خواهد شد. سرمايهگذاري توليدکنندگان روي سنسورهاي سلامت نسل آينده بسيار حائز اهميت است. توسعه الگوريتمها و ايدههاي بومي نهتنها امکان رديابي علائم حياتي را فراهم ميکند؛ بلکه دستيابي به دقت مطلوب و قابليت اطمينانپذيري مناسب را ممکن خواهد کرد. توليدکنندگان بايستي در راستاي ارائه چشماندازهاي جديد به کاربران در زمينه روندهاي بهداشتي و گردآوري دادهها در بازه زماني طولانيتر تمرکز کنند. بدينترتيب کاربران به نحوه تاثيرگذاري سبک زندگي بر سلامت خود پي خواهند برد.”
بر اساس پيشبينيها اپل واچ سري 7 فاقد سنسورهاي جديد خواهد بود؛ اگرچه يک گزارش قديمي ادعاي متفاوتي را مطرح کرده بود. با اينحال کارشناسان معتقدند که در آينده شرکت اپل قصد دارد تا مشخصههاي سنجش قند خون و فشار خون را به اپل واچ اضافه نمايد. / آی تی رسان